ANTWOORDEN

FAQ - VEEL GESTELDE VRAGEN
Veiligheid voor alles!

Nieuwe regels voor kopen op afstand


Wat is kopen op afstand?
Als u iets koopt op afstand, gaat u niet naar een echte winkel. U koopt dan iets via internet, telefoon, of fax. Of u koopt iets via een bestelbon uit een catalogus. Bij kopen op afstand zijn u en de verkoper op geen enkel moment bij elkaar in de buurt.

Nieuwe regels!
Voor het kopen op afstand gelden regels. Vanaf 13 juni 2014 geldt er nieuwe consumentenwetgeving.
Veel blijft hetzelfde maar sommige regels veranderen. Er komen ook regels bij.
De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 zijn gesloten.
Voor overeenkomsten die voor deze datum zijn gesloten gelden de oude regels.

Volledige informatie vindt u op de site van ConsuWijzer - Kopen op Afstand

Geen bedenktijd!


Voor kopen op aftand bestaat het zogenaamde Herzieningsrecht. Dat is de wettelijk zichttermijn waarbinnen u een product terug kan sturen zonder opgaaf van reden.
Er zijn echter productgroepen die zich hier niet aan hoeven te houden!

Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:
- reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
- tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten; Let op: sluit u een abonnement af op een tijdschrift of krant? Dan hebt u wel bedenktijd.
- producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp.
- producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.
- loterijen.

Volledige informatie vindt u op de site van ConsuWijzer - Kopen op Afstand

Verzendkosten!? Die krijg je terug!


Hebt u een overeenkomst gesloten op of na 13 juni 2014?
U betaalt de verzendkosten voor het terugsturen van het product.
Dit hoeft alleen als de verkoper u van te voren heeft geënformeerd over die kosten.
Heeft de verkoper u niet laten weten dat u verzendkosten moet betalen als u het product terugstuurt?
Dan moet de verkoper de verzendkosten die u maakt om het product terug te sturen betalen.

U krijgt uw aankoopbedrag en verzendkosten terug als u gebruik maakt van uw bedenktijd!
Hebt u dus bezorgkosten betaald om het product thuis afgeleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen.

Volledige informatie vindt u op de site van ConsuWijzer - Verzendkosten Betalen
En deze informatie vindt u ook op de site van WebWinkeRecht - Verzendkosten Betalen

ThuisWinkel Waarborg!?


Thuiswinkel.org: dé belangenvereniging voor webwinkels in Nederland!
Thuiswinkel.org is ddé belangenvereniging voor webwinkels in Nederland en geeft het keurmerk Thuiswinkel Waarborg uit.
Dit is het kwaliteitskeurmerk voor webwinkels en consumenten: online kopen bij betrouwbare webwinkels.
Daarnaast behartigt Thuiswinkel.org de belangen van haar leden op nationaal en internationaal niveau, bevordert het vertrouwen in kopen op afstand en zorgt voor kennis- en informatie-uitwisseling over de branche.

Waarschuwingen op Thuiswinkel.org - Thuiswinkel.org - Waarschuwinkgen

Controleren of een bedrijf wel echt lid is?
Ledenlijst van Thuiswinkel.org - Thuiswinkel.org - Ledenlijst

Heeft u een webwinkel gezien met het Thuiswinkel.org logo en staat de webwinkel niet in de ledenlijst vermeld?
Dan gebruikt de webwinkel het Thuiswinkel.org logo onterecht.
U kunt dit aan Thuiswinkel.org melden. Wij nemen vervolgens contact op met de webwinkel en sturen indien nodig een waarschuwing naar andere consumenten.

Meld misbruik logo van Thuiswinkel.org - Thuiswinkel.org - Misbruik Logo

WebshopKeurmerk!?


De Stichting Webshop Keurmerk is sinds 2001 dé brancheorganisatie en hét Thuiswinkel Keurmerk van thuiswinkels die hun producten en diensten voornamelijk via internet aanbieden. Met meer dan 4000 aangesloten webwinkels is de Stichting het grootste erkende Keurmerk van Nederland. De bij het Nederlandse Webshop Keurmerk aangesloten winkels staan onder onafhankelijk toezicht van de Stichting. De Stichting Webshop Keurmerk beoogt consumenten te beschermen tegen ondeugdelijke webwinkels en/of thuiswinkels.

Waarschuwingen op http://www.keurmerk.info/ - Thuiswinkel.org - Waarschuwinkgen

Controleren of een bedrijf wel echt lid is?
Ledenlijst van Thuiswinkel.org - Thuiswinkel.org - Ledenlijst

Heeft u een webwinkel gezien met het Thuiswinkel Waarborg logo en staat de webwinkel niet in de ledenlijst vermeld?
Dan gebruikt de webwinkel het Thuiswinkel Waarborg logo onterecht.
U kunt dit aan Thuiswinkel.org melden. Wij nemen vervolgens contact op met de webwinkel en sturen indien nodig een waarschuwing naar andere consumenten.

Meld misbruik logo van Keurmerk.info - Keurmerk.info - Misbruik Logo

KLAGEN HEEFT ZIN!


Soms komt u er met een elverancier niet uit, dan heeft het zin op de juiste manier een klacht in te dienen.
KLACHTENKOMPAS.NL is een initiatief van de consumentenbond en is m.i. daarvoor de beste optie.

KLACHTENKOMPAS.NL Gaat voor u aan het werk!

Het lijk misschien wat gedoe om alles in te vullen, maar als u een klacht heeft ingediend stuurt Klachtenkompas die door aan de betreffende leverancier. Via KlachtenKompas wordt dan bijgehouden wat er verder gebeurt. Leveranciers staan liever niet negatief vermeld op klachtenkompas, daardoor werkt het!

En niet alleen als u er met een via Internet gekocht artikel niet uit komt, maar klagen over bijvoorbeeld uw Televisie/Internet leverancier heeft zeker nut! Ondergetekende heeft hier goed ervaringen mee!